Απόλυση

Απόλυση

    Το πρόβλημα της οικονομικής κρίσης έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης, ανάλυσης και έρευνας από πολλούς κλάδους της επιστήμης. Έχει απασχολήσει κοινωνιολόγους, ψυχολόγους αλλά και επιστήμονες στο χώρος της οικονομίας. Ο λόγος, που αυτό το ζήτημα προβληματίζει και απασχολεί όχι μόνο τους επιστήμονες αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, είναι ότι οι επιπτώσεις μίας οικονομικής κρίσης σε μία χώρα είναι πολλές και δυσχερείς.

   Εκτός από τις σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, που δημιουργεί η οικονομική κρίση, ένα πολύ σοβαρό επακόλουθο είναι η ανεργία μέσω των ξαφνικών ακούσιων απολύσεων των εργαζομένων σε διάφορους κλάδους.

   Η ξαφνική απόλυση ενός εργαζομένου έχει πολλές δυσμενείς επιπτώσεις στην ψυχολογία του ατόμου, στην αυτοπεποίθησή του, στην ποιότητα της ζωής του αλλά και στις σχέσεις του με τον υπόλοιπο κόσμο. Η αιτία μίας απόλυσης μπορεί να είναι ένα σημαντικό λάθος του εργαζόμενου αλλά και άλλοι λόγοι για τους οποίους δεν ευθύνεται ο ίδιος, όπως, αναγκαστικές μειώσεις προσωπικού ή συγχωνεύσεις εταιρειών, οι οποίες είναι πολύ συχνές σε περιόδους οικονομικής κρίσης.

    Όταν η απόλυση είναι απροσδόκητη, το άτομο υφίσταται αρχικά ένα σοκ. Στη συνέχεια, όταν συνειδητοποιήσει τι του συμβαίνει, αρχίζει να νιώθει ανασφάλεια για το μέλλον και για τις οικονομικές υποχρεώσεις της καθημερινότητας, στις οποίες θα δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει. Επίσης, η αυτοπεποίθησή του υφίσταται ένα σημαντικό πλήγμα, καθώς η εργασία για τον κάθε άνθρωπο είναι ένα κομμάτι της αυτοεικόνας του και της αίσθησης του εαυτού του. Μέσω της εργασίας ο άνθρωπος νιώθει ότι δημιουργεί, ότι είναι χρήσιμος και σημαντικός καθώς και ότι προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο. Βιώνοντας, όμως, μία ξαφνική απόλυση ο εργαζόμενος, νιώθει όλα τα παραπάνω να κλονίζονται.

   Η απόλυση βιώνεται από τον άνθρωπο ως μία σημαντική απώλεια. Έτσι, μπαίνει σε μία φάση πένθους, όπως, συμβαίνει με κάθε απώλεια, που βιώνουμε στη ζωή μας. Η φάση του πένθους, σύμφωνα με την Κubler-Ross διακρίνεται σε 5 στάδια:

  • Άρνηση: Η άρνηση είναι μία ασυνείδητη άμυνα του ψυχισμού μας, η οποία κάποιες φορές μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμη, όταν αυτό, που βιώνουμε, μας είναι πολύ δύσκολο να το αντέξουμε στην πραγματική του διάσταση. Στη φάση αυτή, ο εργαζόμενος, που μαθαίνει για την απόλυσή του, μπορεί να αρνείται ότι αυτό συμβαίνει ή μπορεί να μειώνει τη σημαντικότητα της κατάστασης.
  • Θυμός: Στη φάση αυτή, το άτομο μπορεί να θυμώσει, συνειδητοποιώντας την αίσθηση της αδικίας. Ο θυμός είναι ένα απαραίτητο στάδιο, που πρέπει να περάσει το άτομο, προκειμένου να μπορέσει να προχωρήσει παρακάτω.
  • Διαπραγμάτευση: Το άτομο αρχίζει να αναλύει και να διαπραγματεύεται τους λόγους , που μπορεί να οδήγησαν στην απόλυσή του.
  • Θλίψη. Όταν ο απολυμένος αναγνωρίσει την πραγματικότητα της κατάστασης, τότε μπορεί να αρχίσει να νιώθει πολύ έντονα συναισθήματα θλίψης και ματαίωσης. Μπορεί για ένα διάστημα να θέλει να αποσυρθεί και να μη θέλει να ασχοληθεί με καμία δραστηριότητα ή ενασχόληση, καθώς δε θα τις βρίσκει ενδιαφέρουσες.

   Δεν περνούν όλοι οι άνθρωποι από όλα αυτά τα στάδια, ούτε με τη συγκεκριμένη σειρά. Μπορεί να βιώσουν δύο ή  τρία από αυτά και κάποιες φορές να γυρίζουν πίσω σε προηγούμενα στάδια. Ο κάθε άνθρωπος βιώνει την κάθε απώλεια στη ζωή του με το δικό του μοναδικό τρόπο. Η απώλεια είναι ένα πολύ προσωπικό βίωμα. 

   Παρόλη τη δυσκολία της κατάστασης στην οποία έχει επέλθει ο απολυμένος, υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να διαχειριστεί πιο εύκολα  αυτή τη δύσκολη φάση ζωής και να προχωρήσει. Κάποιοι από αυτούς είναι οι παρακάτω:

  • Ψυχολογική στήριξη από τους κοντινούς ανθρώπους του περιβάλλοντος. Η αλήθεια είναι ότι στις δύσκολες στιγμές, οι δικοί μας άνθρωποι είναι μία σημαντική πηγή στήριξης.
  • Πλάνο δράσης: Μπορεί να σχεδιάσει ένα πλάνο δράσης για εύρεση εργασίας, το οποίο είναι σημαντικό να ακολουθεί πιστά σε καθημερινή βάση. Σε αυτό το πλάνο μπορεί να περιλαμβάνεται: η ανανέωση του βιογραφικού, η αποστολή βιογραφικού με ένα καλά μελετημένο cover letter, ή η παροχή συμβουλών από έναν επαγγελματικό σύμβουλο εύρεσης εργασίας.
  • Ενημέρωση γνωστών, φίλων, παλιών συναδέλφων για την τωρινή κατάσταση αναζήτησης εργασίας
  • Να φροντίσει να κάνει πράγματα που τον ευχαριστούν, χόμπυ, αθλήματα, περιπάτους ή ο,τιδήποτε τον ευχαριστεί ή τον χαλαρώνει. Είναι σημαντικό να προσέξει να μην αποσυρθεί από τον έξω κόσμο. Είναι κάτι, που σε καμία περίπτωση δε θα βοηθήσει.
  • Στήριξη από ειδικό. Όταν όλοι οι παραπάνω τρόποι δε βοηθήσουν στο να ανακάμψει ψυχολογικά ο απολυμένος, τότε είναι σημαντικό να αναζητήσει τη βοήθεια ενός ειδικού ψυχικής υγείας.